Když dnes nakoupíte v obchodě, účtenka by měla obsahovat o několik údajů více než např. před rokem. Jedná se o údaje EET (elektronické evidence tržeb) - zejména dlouhý alfanumerický kód BKP a FIK. Význam EET je ve zkratce ten, že každá účtenka je elektronicky zaregistrována úřady již ve chvíli, kdy se nákup uskutečňuje. Tím se pochopitelně výrazně znesnadňuje zatajování tržeb a následné krácení daní. Obchodník je navíc povinen EET využívat jen u tržeb v hotovosti a pakliže je poctivý, žádnou velkou zátěž pro něj systém nepředstavuje (může využít např. i freeware aplikace pro smartphone, v případě výpadku internetu pak účtenku odeslat se zpožděním atd.).

Účtenkovka na webu

Účtenkovka na webu

Hysterie tedy propukla prakticky jen mezi obchodníky, kteří buď mají tzv. "máslo na hlavě", anebo těmi méně "digitálně zkušenými". Ti pak podlehli nabídkám soukromých firem a nakupují často předražené pokladny s podporou EET (takový nedělní trhovce přitom žádné zvláštní zařízení nepotřebuje - má-li smartphone). Účtenková loterie (Účtenkovka) pak vznikla, aby zákazníky motivovala vyžadovat účtenku. Ostatně, cena za účast ve slosování je slušná (nestojí nic - stačí jedna účtenka s jakoukoli částkou) a šance na výhru nejspíš vyšší než u komerčních loterií.

Nová aplikace Účtenkovka 1.1.0

Nová aplikace Účtenkovka 1.1.0

Pravidla jsou k dispozici na oficiálním webu a pro registraci účtenek je možné využít i inovovanou mobilní aplikaci. I když stačí nově zadat pouze datum, čas, cenu nákupu a kód BKP nebo FIK, lze vytknout třeba absenci QR kódu. Vestavěné OCR nefunguje vždy spolehlivě a je pomalé. Vždy 15. v měsíci se losují účtenky za měsíc předchozí a výherní listina je ihned zveřejněna.

Zdroj: uctenkovka.cz, wikipedia.org, wikipedia.org